Pages

Thursday, November 25, 2010

RASUAH DAN PELACURAN MERUPAKAN SATU INDUSTRI .

Apabila kita bercakap dapatkah kerajaan kita membamsi RASUAH?, jawapan nya,amat sukar, mungkin tidak sama se kali?, seperti juga pehak berkuasa ingin membasmi SENDIKIT PELACURAN,. Kedua dua indusri ini telah ujud begitu lama di merata dunia, banyak blog menulis tentang rasuah dan penglibatan individu tertentu dengan rasuah.

Kenapa saya mengatakan kedua dua , rasuah dan pelacuran merupakan satu industr?, ianya menberikan pendapatan yang amat lumayan, baik kepada, peneriama rasuah serta juga pemberi rasuah, begitu juga pelacuran,penyedia perkhidmatan, pembekal perkhidmatan (tokey) serta penguat penguat kuasa yang berkaitan, kesemuanya akan mendapat laba yang amat menguntungkan.

Semalam dalam berita ada menyiarkan penangkapan oleh SPRM berhubung penyelewengan disel subsidi kepada koperasi nelayan di beberapa negeri, jumlah yang di selewengkan dari beberapa koperasi nelayan di beberapa buah negeri tersebut tidak lah sampai berbilion rm nilainya, tindakan telah di buat oleh pehak SPRM, Apabila pehak SPRM telah mengambil tindakan, maka akan hilang lah punca pendapatan lumayan individu tertentu di beberapa koperasi nelayan serta juga agensi kerajaan yang baerkaitan.ini lah beberapa contoh atau boleh kita ketogerikan " INDUSTRI KECIL DAN SERDAHANA RASUAH ". yang selalu melibat penguatkuasa penguatkuasa yang di amanahkan untuk membenteras industri pelacuran, perjudian nombor ekor, perjudian mesin slot, pendatang tanpa izin, penyeludup rokok dan macam macam lagi industri kecil dan serdahana yang salah di sisi undang, tapi di halalkan oleh penguat kuasa yang menjadi kan rasuah sebagai industri kelompok mereka ?.

Cuba kita lihat pulak industri rasuah di peringkat pusat dan negeri pun sama, tapi mungkin melibatkan keuntungan atau pulangan perniagaan dari aktiviti rasuah berjumlah besar melebehi ratusan juta bahkan mencecah bebilion bilion, Kita boleh kaji dan kira, pendapatan dari gaji menjadi menteri, ketua menteri, menteri besar serta exco, ahli perlimen dan ahli dewan undangan negeri berapa sebulan pendapatan mereka ?
tapi cara dan gaya hidup mereka melebehi pendapatan, kita pergi ke negeri di malaysia timur, boleh di katakan separuh negeri tersebut hartanah nya di miliki oleh orang yang paling berkuasa di negeri tersebut, kebanyakan bangunan dan perniagaan di miliki oleh keluarga mereka, dari mana punca kekayaan mereka perolehi sehingga hartanah di luar negara mereka mampu miliki, tak lain tak bukan dari industri RASUAH DAN PENYALAH GUNAAN KUASA.

Jadi apabila kepalanya menjadikan rasuah sebagai industri untuk mencari kekayaan, maka kuncu kuncu di bawah atau ekor akan turut sama melakukan, kita dengan lantang mengatakan penjawat awam melakukan rasuh dan mesti di benteras, maka SPRM pun menjalankan tugasnya dengan menangkap penjawat penjawat awam yang melakukan industri rasuah, tapi kepalanya masih lagi  bebas melakukan rasuah berbilion billion rm kalau ada pun tangkapan di buat, di lakukan setelah kepala kepala nya besara baru berani. Sama juga dalam isu ketirisan, di dalam perhimpunan parti, gegak gempita perwakilan termasuk menteri menteri dengan lantang menyebut siapa dalang menyebabkan ketirisan, jika penjawat penjawat awam menyebabkan ketirisan berlaku maka yang sebenarnya kepala kepala kerajaan lah yang telah menebuk lubang, ertinya penjawat awam mendapat titisan menakala kepala kepala kerajaan mendapat kobocoran yang melimpah ruah, jadi adakah industri rasuah ini senang senang untuk di hapuskan?, SUSAH, SEBAB SEMUA YANG TERLIBAT MENDAPAT HABUAN DARI INDUSTRI ITU.

Jika kita rasa susah sangat nak membukti kan mereka mereka yang terlibat untuk mengaku menjalankan industri rusuah, saya cadang kan bagi yang ber agama ISLAM, PM DSN, panggil dan kompul kan kepala kepala kerajaan, himpun dalam satu mesjid, bagi satu sorang al-quran, junjong atas kepala dan bersumpah, WALLAHI, WABILIHI, WATOLAHI. tak pernah se sekali pun menyalahguna kuasa dalam masa perkhidmatan, termasuk lah penjawat awam yang mempunyai kuasa.

Jika harapkan pendapatan gaji dan pinjaman perumahan dan bank, rasanya tak mampu untuk membina mahligai bernilai berjuta juta ringgit, berapa puluh tahun duit gaji di simpan untuk membina rumah dan memiliki beberapa biji kereta mewah ?, Jadi saya rasa, undustri rasuah dan pelacuran ini tidak dapat kita benteras walau pun kita bertukar kerajaan, kerana ianya merupakan satu industri yang amat menguntungkan kedua belah pehak, BAK KATA DUIT DAN BUR** MEMANG TIDAK DAPAT DI PISAHKAN, IANYA AKAN TERUS BERJALAN SEIRING SELAGI ADA PERMINTAN, IANYA AMAT DI SUKAI OLEH ORANG ORANG POLITIK DAN SEMUA MANUSIA... KAH KAH KAH. sebab apa saya selitkan industri pelacuran?, kerana kekadang ada juga yang meminta rasuah sex, MEDAN KE, BANDUNG KE ?, kah kah kah.

FIKIR FIKIR KAN LAH, WASALLAM

2 comments:

SPU said...

cantikkkkk bro, mmg ada org politik...pemimpin dn pengikut politik ni mengamalkan rasuah bu-du @ bur** dan duit. Kalau nk sebutkan namanya mungkin satu senarai panjang...hehe...jadi biarlah

chenerong ular said...

hakikatnya ialah akidah kita kena kuat berpegang pada ajaran agama, supaya ianya tidak mudah terkelabu mata,apabila di beri atau di pujuk dengan bu du @ bu*** dan juga DUIT. TERIMA KASEH SPU